Możliwe awarie ekspresów Nivona i Melitta
Ekspres do kawy, jak każde urządzenie czasem może odmówić posłuszeństwa. Zdarza się, że usterka jest na tyle duża, że musimy odesłać go do serwisu i oddać w ręce specjalistów. Są jednak sytuacje, w których sami możemy poradzić sobie z zaistniałym problemem. Poznaj najczęstsze awarie w ekspresach do kawy Nivona i Melitta, i dowiedz się, jak im sprostać.
Nadmierne wydobywanie pary z boku urządzenia. Charakterystyczne pyknięcie z okolicy bloku. Woda i kawa lecąca do tacki.
Przyczyna: Przyczyną tych problemów może być zbyt mocna filtracja wody, zbyt drobno zmielona lub mocno pyląca kawa.
Rozwiązania: Wyciągnij moduł zaparzający i sprawdź stan drugiej uszczelki oring znajdującej się na kolanku. Jeżeli jest pęknięta, należy ją wymienić. Jeśli uszczelka jest cała, ekspres należy odesłać do serwisu.
Komunikat "Uzupełnij wodę". Pojawia się wężyk z wodą.
Przyczyna: Powodem może być mocno zakamieniony ekspres lub suchy filtr.
Rozwiązania: Należy ponownie odkamienić ekspres przy wyciągniętym filtrze i zastosowaniu większej ilości odkamieniacza. Odkręcony filtr umieść w wodzie i naciśnij lekko 2-3 razy w celu napełnienia go wodą. Tak przygotowany filtr umieść ponownie w ekspresie. Przy pierwszym uruchomieniu ekspresu może to być również problem "suchego filtra", który przed zamontowaniem należy odpowiednio namoczyć. Jeżeli ekspres wyświetla komunikat i woda leci do tacki, prawdopodobnie uszkodzony jest przepływomierz. Wyciągnij filtr wody i sprawdź, czy w dalszym ciągu wyświetla się komunikat. Dodatkowo sprawdź, czy gniazdo pod zbiornikiem wody nie jest zatkane.
Różnice w ilości przygotowanej kawy
Przyczyna: Dysproporcja w ilości napoju występuje w każdym modelu, który posiada Dual Spumatore. Jest to spowodowane tym, że spienione mleko jest uzależnione od ilości powietrza. Dodatkowo ważną kwestią jest to, że ekspres wykorzystuje jeden przewód, który dopiero na końcowym etapie jest rozgałęziony na dwa otwory dozujące kawę. Różnica w ilości może wynikać z tego, że w jednym z otworów zbierze się nieco więcej powietrza. Problem ten często pojawia się w modelach Nivona 821. Różnica 10-20% jest zupełnie normalna.
Zalany młynek
Przyczyna: Zdarza się, że od momentu zalania urządzenia przez długi czas działa poprawnie, jednakże z czasem zaczyna dochodzić do nagłych uszkodzeń. Obecność rdzy na żarnach młynka, której występowanie wskazuje na obecność wilgoci.
Ekspres robi mniej kawy, niż powinien
Przyczyna:Przyczyną może być zbyt mocno przefiltrowana woda, zbyt drobno zmielona lub mocno pyląca kawa.
Rozwiązania: Wyciągnij moduł zaparzający i sprawdź stan uszczelki oring - 1 na zaparzaczu, drugi na kolanku. Jeśli oring jest uszkodzony, należy go wymienić, jeśli uszczelka jest cała, ekspres należy odesłać do serwisu.
Młynek nie działa, nie mieli kawy
Przyczyna: Możesz oczyścić młynek i ustawić go na grubsze mielenie. Jeśli młynek uległ zalaniu wodą, ekspres należy odesłać do serwisu.
Rozmoknięte krążki kawowe.
Przyczyna: Na suchość i spójność krążków duży wpływ ma to, jaką moc kawy w ziarenkach ustawimy. Im mniej ziarenek wybierzemy, tym ekspres namieli mniej kawy, co może spowodować, że krążki kawowe będą mniejsze i zrobią się rozmoknięte, a moc kawy będzie słabsza. Aby uzyskiwać suche i zbite krążki, należy zwiększyć moc przygotowanego napoju.
Ekspres zawiesza się podczas odkamieniania
Rozwiązania: Wyłącz urządzenie, odłącz z prądu, odczekaj chwilę i uruchom ponownie. Jeśli system rozpocznie pracę, ponownie wykonaj odkamienianie. Jeżeli to nie pomoże, ekspres należy odesłać do serwisu.
Komunikat "Opróżnij tacki"
Rozwiązania: W ekspresach Nivona serii 7 i 8 na końcu tacki ociekowej znajdują się dwa styki. Przestrzeń pomiędzy nimi należy wyczyścić i osuszyć. Należy pamiętać o tym, aby tackę opróżniać zawsze przy włączonym ekspresie.
Błąd nr 8
Rozwiązania: Na urochomionym urządzeniu należy wcisnąć switch odpowiedzialny za sygnał obecności zaparzacza, po jego wciśnięciu i przytrzymaniu "oszukujemy" ekspres, zaparzacz jest w urządzeniu, napęd powinien przejechać i się wypozycjonować (wtedy jest możliwość włożenia zaparzacza). Jeśli usterka nie będzie tylko przyczną złego wypozycjonnowania i będzie słychać narastający dźwięk należy zwolnić switch i zalecana jest wizyta urządzenia na serwisie.
Migające kreski na wyświetlaczu ekspresu Nivona
Rozwiązania: Sprawdź zamknięcie pokryw, tacki, a także uchwytu na module zaparzającym.
Komunikat "Dolej wody"
Rozwiązania: Ekspresy Nivona serii 5, 6 i 7 mają pojemnościowy czujnik wody. Często wystarczy osuszyć czujnik i nie używać ekspresu przez ok. 24 godziny. Ekspresy serii 8 i 9 posiadają czujnik pływakowy. W tym przypadku można spróbować lekko uderzyć w pływak, który znajduje się w zbiorniku, aby się odblokował.
Ekspres nie spienia mleka
Rozwiązania: Wyczyść i sprawdź, czy spieniacz jest dobrze złożony.
Błąd nr 10
Rozwiązania: Prawdopodobnie ekspres wymaga aktualizacji systemu. Ekspres należy odesłać do serwisu.
Komunikat "Brak tacek"
Rozwiązania: Wyczyść i osusz przestrzeń pomiędzy stykami na tacce ociekowej.
